Hoe verander je het negatieve gedrag van je werknemers? Een paar gouden tips!

Hoe verander je het negatieve gedrag van je werknemers? Een paar gouden tips!

Standaard te laat komen, ruzie maken, slordig werken, vaak ziek zijn, een negatieve houding, onnodige risico’s nemen. Elke werknemer doet bewust of onbewust dingen die de effectiviteit van zijn werk en dus van het hele bedrijf ondermijnen. Wat kun je daar als werkgever aan doen? Singel geeft u eenvoudige tips en trucs.

Er zijn een aantal simpele psychologische ’trucs’ die je kunt toepassen om het gedrag van individuen en groepen mensen te verbeteren zonder dat ze hierbij het gevoel krijgen dat hen iets wordt opgedrongen. Op een positieve manier dus, dat werkt volgens onderzoek beter dan iets verplichten of verbieden.

Wat doen anderen?

Veruit de meeste mensen passen zich aan aan de groep. Dus zijn er in de groep bepaalde algemeen geaccepteerde normen, dan kun je er vanuit gaan dat nieuwe collega’s die normen snel overnemen en als ‘normaal’ beschouwen. Ons gedrag wordt in hoge mate beïnvloed door wat andere mensen doen, omdat uiteindelijk iedereen ‘erbij wil horen’.

Als werkgever kun je dit groepsgedrag beïnvloeden door voortdurend duidelijk maken dat negatief gedrag níet de norm is. Dit kan in gesprekken, maar ook bijvoorbeeld via interne nieuwsbrieven of aankondigingen aan de muur in de gemeenschappelijke ruimte. Twee trucs zijn hiervoor belangrijk: ‘Suggereer dat iedereen het doet’ en ‘Zeg het positief’. Als je wilt dat medewerkers gezonder gaan eten, zeg dan dat ‘wij allemaal’ gezond eten in plaats van dat je negatief en vermanend mensen aanspreekt op ongezond eten. Wil je dat medewerkers hun persoonlijke beschermingsmiddelen beter gebruiken? Zeg dan ‘wij dragen allemaal altijd een helm en veiligheidsschoenen’ in plaats van mensen alleen te waarschuwen op het moment dat ze dat niet doen. Hetzelfde geldt voor teveel gebruik van mobiele telefoons (‘dat doen wij alleen in de pauzes’) of rookpauzes (‘Wij zijn een rookvrij bedrijf’). En geef uiteraard zelf het goede voorbeeld! Zo verander je de norm en daarmee het gedrag.

Van klein naar groot

Een andere gouden tip uit de psychologie van gedragsverandering is het voet-in-de-deur-principe: als mensen eenmaal hebben ingestemd met een klein verzoek zullen ze daarna eerder ja zeggen bij een groter verzoek. Mensen wijken namelijk niet graag af van een keuze die zal al gemaakt hebben. Ook werkt het goed om mensen publiekelijk iets te laten beloven. Dus als je graag wilt dat iedereen in je bedrijf netter werkt, vraag iemand dan niet simpelweg om netter te werken. Om dat voor elkaar te krijgen, vraag je aan alle medewerkers of ze hun materialen op willen bergen op een specifieke plek. Dat doe je als jullie allemaal bij elkaar zitten en je laat iedereen daar op dat moment mee akkoord gaan ten overstaan van collega’s. Na een tijdje breid je het verzoek uit met andere opruimactiviteiten, zoals elke week de werkbussen opruimen of om beurten de gemeenschappelijke ruimte aanvegen. Omdat iedereen het doet én omdat men eerder ook al ingestemd heeft met netter werken, zijn ze eerder geneigd om aan je verzoeken te voldoen. Althans, dat beweren de psychologen… Het is de moeite waard om het te proberen!